Shit Happens!!

Inmiddels zit ik lekker thuis, Jan en Henneke onderweg naar Flensburg. Ik wordt keurig op de hoogte gehouden via Whatsapp en telefoontje. De reis vordert traag en er wordt veel gemotored. Maar ik heb de tijd ik ga pas in Juli op vakantie.

 

Het weer zit hen mee dus af toe op de motor en af en toe de zeilen op.

 

Dan komt er een verontrustend telefoontje. Tijdens het peilen van de olie komen ze tot de ontdekking dat de kleur van de olie niet is wat het moet zijn en ze besloten om wat olie af te tappen.

Dat ziet er niet goed uit. Koelvloeistof in het carter.

Inmiddels in Laboe aangekomen op zoek naar een monteur.Na overleg besluiten we de kop van de motor er af te halen en gaan er van uit dat het een lekke koppakking is.
Het voordeel is dat er veel ruimte is om te werken.

  

Zijn werkplaats is dichtbij en hij heeft alles bij de hand. Nieuwe koppakking en de volgende bestemming wordt Kiel als laatste tussenstop naar Flensburg.

Op de motor naar Kiel zodat alles goed getest kan worden en wederom peilen en vloeistof aftappen.

 Niet goed helemaal niet goed!! Dit is verontrustend. Dit ligt niet aan de koppakking.

Veel rondbellen en er achter komen dat er toch een cultuurverschil zit tussen de Duitsers en Nederlanders. Alles volgens de regels. In Kiel een Volvo Penta dealer gevonden. Die staan in de mee werkstand en na inspectie vreest men dat er meer aan de hand is. Uiteindelijk wordt besloten de motor er uit te halen, te testen en dopbasis van de bevindingen de volgende stappen te bepalen. Via de verzekering laat ik er ook een expert uit Nederland meekijken.

 

Lekkage bij de cilinder. zittingen behalve drukverlies lekt het aan alle kanten. De Nederlandse expert heeft geen vertrouwen in een revisie en adviseert een andere motor. Reviseren is dus geen optie, gezien de hoge kosten en de leeftijd van de motor.

Dat is een tegenvaller, een zware kostbare tegenvaller. De dealer heeft geen gereviseerde motor in de aanbieding en en een nieuwe is wel heel erg duur. Hij besluit in Duitsland op zoek te gaan naar een gereviseerde motor en ik ga op zoek hier in Nederland. Hoewel Jan en Henneke er niets aan kunnen doen, willen ze toch een geldelijke bijdrage leveren, dat is heel lief.

Een kale motor ruimte. Mooi shit!!

Ik denk dat ik alle dealers en motor leverancier heb gebeld tot en met het hoofdkantoor van Volvo Penta. Dan krijg ik een tip dat Boerman Motoren de hand heeft weten te leggen op nieuwe Volvo Penta motoren uit een failliete inboedel.
Ik neem gelijk contact op en hij heeft nog 1 gloed nieuwe motor liggen uit 2012. en die mag weg voor een zacht prijsje.
Wel een zwaardere motor dan ik nodig heb, maar wat overkill kan geen kwaad.

Ik besluit om er gelijk een goede hydraulische keerkoppeling er aan te koppelen. Die zijn robuuster en gaan een levenslang mee net als de motor.De boot ligt inmiddels in Kiel bij de werf van de Gebroeders Friedrich. Want er moeten nieuwe motorsteunen worden aangebracht en de motorruimte moet aangepast worden voor de nieuwe motor.

 

 De werf doet normaal grotere boten. Ik ben eigenlijk te klein, maar ze matsen me. Toch goede lui die Duitsers. We hadden een goede connectie. Ik heb gevaren als Stuurman op de Grote Vaart en hij als Machinist en dan ben je ineens goede vrienden met veel verhalen en zeelui helpen elkaar.

De Nieuwe motor

  

 

Zo Blij…..en zo arm!

Transport geregeld naar Kiel. Planning doorgenomen.Nadat de motor geplaatst is, verkas ik de boot naar de naastliggende werf Lindenau. Daar moet hj de winter doorbrengen ik wil een wat onderhoud doen en een meting van de dikte van het staal. Meten is weten.

 

 

De nieuwe motor zit er in. loopt als een zonnetje en jeetje wat een power!! Al met al was het een kostbare sessie. Maar de motor is nieuw. Uiteindelijk de juiste keuzes gemaakt. Men heeft vakwerk afgeleverd. Ik ben tevreden met het resultaat.

 Een borrel welverdiend. Je kunt blijven sikkeneurig zijn en zielig doen. Uiteindelijk moet je dealen met de situatie.

Proost !